onsdag 2. november 2011

Kjeft...og ID-spor

På sportreningen i helga fikk jeg kjeft :-) Denne gangen var møtestedet Maxi-senteret i Sandnes og bymiljø.

Skulle legge ut et enkelt spor, rett over en plen, men jeg hadde gått knappe 20 meter før jeg hører et "HEI!!! Hva holder dere på med??" fra oven. Ser opp og ser en bleikfeit ca 60år gammel mann, i bar overkropp, stå lent ut av balkongen sin i 12.etasje og ser ned på meg. Roper opp at vi trener hund og går spor, og tusler videre. "HEI!!!!!, kom deg vekk herifra. Skal ikke ha slikt rekende rundt blokka. Ta ned det du hengte opp (merkebånd) og kom deg herifra" Prøver å formidle at de som skal gå sporet kommer rett bak meg, men det var ikke snakk om å få frem beskjeden. Måtte da tusle tilbake samme vei som jeg kom, og ta med merkebåndene (han fulgte godt med fra balkongen sin). La deretter sporet på andre siden av hekken, ut mot fortauet og Eman (sloughi) gikk kjempefint. Mens vi stod og dirkuterte hvor neste spor skulle legges, kikker vi opp mot blokka igjen (jeg måtte jo fortelle hva som hadde skjedd) og der sto jammen den offisielle (eller selvutnevnte??) formannen i borettslaget og tok bilder av oss ;-) Hver sine lyster, men tror nok han er glad noen trener med hundene sine når han eller noen han er glad i går seg vill.


Frost begynte som sist, med en sosialiseringsring der han skulle leke med figurantene.
Synes han gjør det veldig bra her, og både John og Lars Inge fikk noen knurr fra han :-)

Deretter gikk Frost først ett veldig kort spor, men på vanskelig underlag (sprinkeltrapp og terrassegulv), men han gikk kjempebra og hadde ingen problemer med å finne figuranten. Neste spor startet på gress, men gikk fort over til asfalt, og var ca 200 meter langt. Frost jobbet kjempebra, men bar litt preg av ferskt spor, så han gikk litt til sides for der figuranten hadde gått. Han fikk litt overvær av figgen når han var ca 5-6 meter fra henne, og velger da å storme frem, miste litt lukten og gå litt feil, før han søkte tilbake og gikk rett på figgen. På begge sporene leker han fint med figgen, men det kreves en egen teknikk for å leke med han, gutten er jo litt sart, så neste gang skal jeg være mer tydelig på hvordan han skal lekes med, og dermed få maks utbytte av sporslutten.

Trofast var sistemann ut i helga, og det var min tur å gå bak og plukke merkebånd. Spurte John om det var greit å ta med Frost på denne turen, og det gikk kjempebra. Trofast hadde litt lyst bak og hilse på Frost noen ganger, men virket ikke som om vi var en nevneverdig forstyrrelse for han. Fikk filmet litt også, men har ikke redigert filmene, så ble litt vingling med kamera. Ikke alltid like lett å manøvrere passering av andre msk, se hvor neste merkebånd henger, plukke ned merkebånd, følge etter på passelig avstand, belønne Frost når han går fint og filme :-)

OBSOBS: mye bilstøy på disse filmene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar