lørdag 7. november 2015

Bloggtørke

Bloggen lider og jeg har ikke dårlig samvittighet :) Vi trener så mye vi overhodet kan, og ting går sakte men sikkert fremover :)

Siden sist har vi trent mye på innkalling i runderinga. I september var vi med til Evje på NRHsamling og da hadde vi 2 fulle dager med innkallingstrening (+litt andre ting, siden Click skjønner altfor fort hva vi skal trene på, og da må det være bittelitt variasjon, selv om vi trener spesifikt). Han nailet alle innkallinger, og jobber knallbra, så etter de to dagene bestemte jeg meg for å ta en pause fra rundering og heller fokusere på spor fremover. Håpet var jo at de gode øktene skulle ligge godt lagret i bakhodet og tas frem igjen til neste runderingsøkt, og det har det til en viss grad gjort. Fortsatt løpes det litt villmann, men i mye mindre grad enn før. Jeg har en liten tanke om at Click har mye høyere forventninger til de kjente runderingsterrengene, enn helt nye, og dermed løper mer ukontrollert.


Sjekk dette fantastiske terrenget :) 


Siden september har vi hatt to små runderingsøkter med noen få meldinger, som har gått helt greit. Selv om jeg ser tendensene til villmannsløping, har det vært i mindre grad. 

Vi har heller fokusert på spor, og der trener vi på :
1. at jeg ikke skal gå ut sporet :)
2. kryssende spor med vilt (rådyr, hare, u name it)
3. på og av sti (Click har ingen tro på at sporet som kommer inn til en sti, kan følge stien videre)

Det hjelper VELDIG mye at jeg ikke går ut sporet... intensiteten og motivasjonen er mye høyere og han prøver nå å tyvstarte i sporstarten (HURRA!!!!!) Jeg skal også ha full kontroll på hvor sporet går, vha GPS, så når jeg jeg klarer å lese at Click er av sporet, så lar jeg han jobbe seg tilbake, men om han ikke klarer det. tar vi nye sporoppsøk. Vi SKAL ha maksimal suksess i sporene fremover, for å bygge opp sporinteressen hans videre.  

Ellers så har vi kommet i mål med "100turer på 1 år" :) Små og store turer sammen med Noah er tatt med, og siste tur ble til Furetjørn, like nedenfor Vårlivarden. Det var fortsatt tydelig tegn på brannen som herjet i området for 2 år siden. 


Idag var vi på NRHtrening på Sviland. Det er veldig lenge siden vi har gått spor med litt lengde, så idag fikk vi et spor på ca 1,3 km. Turkis er sporlegger og Rødt er oss. 

Intensiteten og motivasjonen til å gå spor øker hele veien for Click, men det er små marginer før han faller sammen og ikke klarer å fortsette. Før har jeg ikke klart å få han på jobb igjen etterpå, men i dag gikk det. Ca 1km langt spor  i høyt gress før vi kom inn i barnålsbunn, hvor han mistet sporet.... nytt sporoppsøk og jeg trodde vi var på riktig vei, men han dro ikke på slik han vanligvis gjør når han er PÅ sporet. Så på hele han at han ble lav, mistet motivasjon og egentlig bare trakk i lina for å trekke. Nytt sporoppsøk og da slo han SUPERT på sporet og vi fant slutten etter nye 300meter. 



Neste sporøkt skal være kortkorte spor med fokus på underlagskifter, gress --> asfalt/grus/barnålsbunn/ og egentlig alle mulige underlag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar