lørdag 1. mars 2014

Tiden går så aaaaltfor fort....

... og jeg rekker ikke blogge nok :)

Rundering:
Har sett at vi må trene litt mer på passeringer, så første trening på dette ble i Vigreskogen, der Click skulle ha funn på hvert slag, og planen var å sette han igjen ute hos figg mens jeg gikk til midtlinja og kalte han inn, for deretter å sende han rett over til neste figurant. Ble en noe uventet utfordring, siden han plukket bittet når han forlot figuranten på de to første slagene. Valgte derfor å ta bort passeringen og heller ta han med inn til midtlinja og sende på nytt. Dette fungerte veldig bra, og på de siste slagene var han såvidt innom figg før han plukket bittet og stormet inn til meg :) VELDIG fornøyd med denne treningen.

Neste trening ble det fokus på passeringstrening, uten fastbitt på seg, for å unngå melding i denne situasjonen. Rett i belønning og hurramegrundt. Vi må nok trene litt mer på de passeringene, men alt i alt veldig fornøyd.

Forrige helg ble det rundering på Holmavatn sammen med Beate, Stig og John. Heldige meg fikk film av hele den første økta vår, ukjent oppgave, to figuranter og ca 600 meter + det ble lagt ut en ekstra figurant helt på slutten. Var litt vel ivrig på første melding, og måtte tenke seg litt om før han kom på hva han skulle gjøre (var jo tross alt Beate som lå der og hun er jo bare sååååååååååå kjekk).

Helt nytt terreng for oss, og han hadde noen sinnsyke slag innimellom. Ser vi må jobbe litt mer med samarbeidet i slikt terreng, da ihvertfall jeg sliter veldig med å bedømme hvor langt ut 50 meter egentlig er. Noe jeg er veldig fornøyd med er at på et av stedene var 50metersgrensen oppå en liten kolle, og Click valgte selv å søke rundt denne kollen (sprang ut før kollen, forsvant ut av syne for meg, og kom frem igjen på fremsiden av kollen).

Legger ved filmen av hele økta, tror ikke det er mange sekundene som er klippet bort. Noe jeg er veldig fornøyd med er at Click er på jobb fra vi nesten forlater bilen. Han søker selv ut til ene siden på midtlinja og jobber kjempebra hele tiden. Han hadde en bittsnapping, men det var faktisk såpass langt inne mot midtlinja at jeg fikk brutt det med en gang.


Her er en film som siste figurant tok, morsomt å se hvordan han jobber fra figurantens utsiktspunkt og hvor mye vinden faktisk påvirker søket. Her løper han forbi Stig på mindre enn 10 meters avstand og må nesten helt inn til midtlinja igjen før han får figg i nesen.


Spor:
Har ikke trent så mye spor i det siste, men litt har det blitt. Blant annet i Ølbergskogen, hvor vi fokuserte på kryssende spor på stiene/veiene. Kristin hadde lagt ut 3 eller 4 gjenstander på veien og han fant alle, men ble avogtil litt for mye påvirket av de kryssende sporene.

 Innimellom blir Noah med på disse treningene, og da er det bare å slenge på seg bæremeisa :)



Hera trener ro før sporstart og går sporet :)


Feltsøk:
Har begynt å trene litt mer strukturert på dette, så har nå gått fra at Click ser meg tråkke opp feltet og se meg legge ut/late som jeg legger ut gjenstander, til at jeg tråkker opp mens han sitter i bilen. Morsomt å se at intensiteten og iveren etter å komme i gang bare har økt etterhvert, og at vi har fått en bedre og bedre avlevering av gjenstander. I går var jeg, Kristin og Hege en tur opp til Kubbetjørn for å trene litt ulike ting, og vi fokuserte på felt. 4 gjenstander, (noen av de litt større enn en fyrstikkeske). Jeg hadde egentlig tenkt å ta tiden, men det glemte jeg helt av :) Men han brukte kort tid på de 3 første gjenstandene, litt mer tid på den siste, som jeg visste lå ca midt i feltet. Mens han søkte etter den, kastet jeg en ny gjenstand inn i feltet, knappe meteren fra der jeg stod. Dette gjør jeg for at han skal starte søket fra det øyeblikket han forlater meg, uten at han må ha noen meter på å komme i gang.   NOe vi må trene litt mer på er om der ligger leker i feltet, DAAAAA blir det så vanskelig å komme inn med den og han måååååååå bare stå der ute og tygge litt på den. Litt usikker på om jeg har kalt han inn da, eller om han har kommet på eget initiativ, men det må jeg sette litt mer fokus på fremover.

Ellers så har vi trent litt kondis på både hund og eier... eier har, i et vel optimistisk øyeblikk, meldt seg på Birkebeinerløpet i juni, ett terrengløp i 21km, hvor jeg har fått høre at den første mila er oppoverbakke!!!!! Kan tro jeg gleder meg :) Og Click må trene opp kløvstyrken sin, siden jeg og Beate skal på fjelltur i sommer .....JIPPI :) 3-4 dagers jentetur, med bikkjebeist og den frie natur.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar