søndag 6. desember 2009

Fallhøyden er så stor....

...etter en slik kanonbra økt som vi hadde i går. Idag kom jeg gråtende hjem fra tur, med en hund som ikke er det minste interessert i å ta kontakt med meg i det hele tatt. Bitingen har tiltatt, børstetreningen går det bare verre og verre med, kontakten er totalt fraværende så lenge vi ikke er inne (og knapt nok da er han interessert). Har lest meg grønn og blå på nettet om hvordan jeg skal takle dette,og har blant annet brukt klikkertrening "For da skal du få en hund som vil jobbe". Tydeligvis ikke ALLE hunder som VIL jobbe bare fordi eieren står der og klikker som en idiot.
Har et overveldende behov for å vrenge og vri Frost ut og inn (og helst litt frem og tilbake), men vet jo at det ikke funker, og ihvertfall ikke på en usikker hund.

Behovet for å gå på ukentlige (helst daglige) treninger er stort både for min og Frost sin del. Jeg trenger tips om hvordan hanskes med både en umulig, ukontaktbar hund og hvordan komme over den sinnsyke følelsen av at jeg er verdens dårligste hundeeier og -trener. Alt i alt en BEDRITEN dag.....

5 kommentarer:

  1. Å nei .- Cecilie - ikke gi opp. Han er 7 måneder nå? Ikke bare å skylde på alderen, men tror nok at du er så mye mindre interessant enn alt annet han nettopp har begynt å få interessen for. Cora var sånn i våres - rett før hennes første løpetid. Det er bare å fortsette, så kommer dere dere over på den "andre siden". Sikker på at hvis du spør Karin eller tar kontakt med Dalane HUndeklubb får du tips evt når det er kurs du kan bli med på.

    Lykke til, og fortsett - jeg var så imponert over gårsdagens treningsøkt - jeg har ikke fått det til med Cora på en travel lørdag!

    SvarSlett
  2. Ååååå! Kjenner igjen det med bitingen.... og kontakten også i perioder. Kan bare trøste deg med at det har gått noen tårer her også innimellom. hehe. Jeg gleder meg til Hera er "voksen" om ca 2 år??

    SvarSlett
  3. Hva med å ta kontakt med Arne Aarrestad i Siddis hundeskole? Han er flink og bruker positive metoder, tar hjemmebesøk, holder kurs og treninger.
    Hjemmesiden: http://www.siddishundeskole.com/

    SvarSlett
  4. Hei. er nok mest alderen, sjøl om man ikke skal skylde på den hele tiden. det e bare å ha tolmodighet, tolmodighet. trene korte økter med masse lek og moro, og GODE gobiter. så skal du se det løser seg etter hvert. Axa var helt sprø i en periode, tror det er helt vanlig.. Harrieth i Tromsø

    SvarSlett
  5. Kan "glede" deg med at Strax er på vei inn i samme periode...av og til virker det som om han ikke hører noe som helst, og han er totalt fraværende, og så vips så snur han og er kjempeinteressert...mye hormoner, mye å tenke på, og er kropp som vokser i alle retninger, ikke så rart egentlig. Tror våre tenåringer blir flotte hunder, men akkurat nå strekker de vel tålmodighetens-strikken litt vel langt av og til. Jeg går 15 skritt tilbake av og til, og trener helt fundamentale ting som jeg vet Strax kan...og så prøver vi oss på litt mer avanserte øvelser når dagsformen er god. Du er helt sikkert ikke en dårlig hundeier!

    SvarSlett