fredag 20. mars 2015

Spor på Flassavatn og rundering i Vigreskogen

Forrige lørdag var jeg med som figurant på A-prøvene som ble arrangert på Flassavatn. NYYYYYYDELIG vårvær gjorde at det var mange fok ute på tur denne dagen og gjorde det vanskelig for de som var oppe til prøve. Desverre gikk det ikke denne gangen, men jeg tviler ikke på at de klarer det neste gang :) TVI TVI...

Før prøven ble det lagt ut et spor til Click som var ca 1,5 km langt. Strålende sol, dødt gress og LØPETISPE gjorde sporet tilnærmet umulig. Problemer med å feste seg på sporet, og etter knappe 100 meter dreide han mot høyre. 100meter til og slafse-slafse på en tisseflekk. Mamma ser rødt og vi går tilbake til start. Nytt oppsøk og nå gikk han 200meter før han dreide til høyre. Gikk litt til, men når han dreide mer til høyre og fikk et sinnsykt drag i lina kjente jeg at vi var på villspor og jeg ringte sporlegger. Som jeg trodde var vi på villspor, og jeg fikk litt tips om hvor hun hadde gått. Gikk i den retningen og nytt sporoppsøk. Slo ikke på sporet første gang vi gikk over, men når vi gikk tilbake var der litt antydning til interesse på et sted ved et gjerde. Oppmuntret til å hoppe over og søkte på andre siden av gjerdet. Fikk noen drag i lina og han fulgte et spor, men om vi var på rett vei aner jeg ikke. Gikk ca 400-500meter videre før han markerte tydelig på en gjerdeklyver. Over med oss og nok et problem med å finne sporet... her var det en tydelig tråkket sti både den ene og den andre veien, og mange nye fotavtrykk. Click jobbet veldig bra her, lette og lette og trakk etterhvert i en retning som jeg fulgte på. 100meter videre og vi var igjen lost... lette litt tilbake i sporet og så ut til å trekke i motsatt retning. Ned igjen på stien (der jeg etterpå fikk vite at sporlegger hadde gått, og gjennom en grind og rett på en ny tisseflekk "Slafse-slafse"... da var tålmodighetene oppbrukt og jeg avsluttet sporet. Sporet hadde da lagt i ca 3,5 timer og vi hadde brukt nesten en time, så da var Click sliten. Han fikk ca 30 min hvile i bilen, før sporlegger ble med til starten av sporet og veiledet meg ifht hvor første gjenstand lå. Bare der hadde vi to sportap, hvor han var TYDELIG interessert i å gå til høyre, men han fant gjenstanden og HURRAMEGRUNDT!!!! 

Etterpå ble det en kort runderingsøkt med bare et funn på hver side, hvor Hera var med på å løpe sammen med han ute på slagene. Dette skjønte han ikke de første metrene, men etter lett trav 5-6 meter utover, så satte han stor fart utover. Desverre ble det overvær fra figurant på motsatt side, så han satte fart dit og kom tilbake med melding, mens jeg var på vei utover. Jeg hadde egentlig tenkt at han skulle ha to slag med direkte belønning, men mulig jeg hadde glemt å si det, så han kom ihverttfall med melding med fastbittet. Fin påvisning og lek hos figurant, selv med Hera vimsende rundt :) 
Neste slag var det full konsentrasjon og rett ut og fremover til figurant, med direkte belønning. Godt fornøyd med innsatsen og at han konsentrerte seg selv med Hera løpende i løypa. 

Siden det blir mye burtid på slike dager, så fikk vi oss en liten tur etter all trening og prøver var ferdig. 
 Ultrakule briller som jeg fant i bilen til Kristin :)

 Nydelig Frigg, 3mnd gammel BC-valp

 Utsikt over Flassavatn

 Dagens runderingsterreng

 Click og Hera

 Jippi....

 "Oooops... skulle du ta bilde av den kule isen som hadde lagt seg lag på lag over hverandre?? "




 To stk som såklart klarte å finne litt gjørme, så da måtte de ligge i gangen og tørke litt. 



I går var det onsdagstrening i Vigreskogen, hvor jeg ville ha en ukjent oppgave. "Kanalen" var tydeligvis tett, så den var oversvømmet og det var umulig å komme seg forbi der. Derfor begynte vi i motsatt retning, vi begynte ca på 800metersmerket, og runderte "bakover". Sinnsyke slag til å begynne med, løping på kryss og tvers, men han kom innom meg på midtlinja innimellom (må jo heve frem de lyspunkter som er der). Tror han bare krysse midtlinja laaaaangt der bak en gang, og en gang laaaaangt der foran. Første figurant ble funnet og meldt på, og siden jeg hadde en anelse om at det ble en lang påvisning var det på med lina og avgårde-kåre... Slapp lina når jeg så lysene/refleksene til figurant ca 10-15 meter foran meg. Fortsatt med runderingen, følte egentlig han dekket området bra selv om han fortsatt tok store slag. Etterhvert ble det mer og mer normale slag, og når han løp veldig bra fikk han funn på venstre side. Fin melding og påvisning. Tok to tomslag etter funnet og hadde tenkt å avslutte med tipptopp belønning på midtlinja, men da valgte han såklart å komme inn igjen bakfra. Så da ble det et nytt slag på samme side, og deretter en god belønning på midtlinja. Veldig godt fornøyd med jobbingen hans i dag, og følte vi hadde litt mer kontakt i dag enn vi har hatt tidligere. Fikk tips om å kanskje slite han litt ut fysisk før trening, så han ikke løper galmann de første slagene. I tillegg fikk jeg tips om å gå mye langt og tomt, med figurantene sammen med meg på midtlinja, som da kunne løpe ut når han hadde roet seg ned og hadde fine slag. Vi gikk litt over 500meter på midtlinja idag, Click løp som vanlig litt over 5 km og vi brukte 38 minutter. Click står ikke stille en eneste gang i løpet av runderingen, så det er kontrollen vi må jobbe med videre :) 

Trenger vel ikke fortelle hvem som er hvem på dette utsnittet ;) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar