søndag 3. april 2016

JAAAAAAAAAAAAAAAAA

I går klarte vi søksprøvene :) 800 meter rundering med inntil 3 figuranter, og litt senere ca 1 km spor med 4 gjenstander + slutt.

Heldigvis var vi førstemann ut i runderingsløypa... helt ny løype, Eikeland,  som jeg ikke har vært i før, mye vind forfra og litt fra høyre og åpent landskap. Det betyr det samme som at Click løper laaaangt.... Sendte han på første slag til venstre... han løper, som forventet, langt ut og over en liten haug, som gjorde at jeg mistet han av syne. Plystrer og ingen hund kommer.... Kan jo tro at tankene begynte å gå da, men plutselig dukket han opp litt lenger fremme, MED MELDING!!! På ingen måte den peneste meldinger, men vi fant ihvertfall Nina som lå som første figg. Tilbake på midtlinja var det bare å sende ut på høyre side... Click løper 10 meter ut og deretter skrått bakover, ca 200 m ut. Neste slag på høyre side ble på samme måte som første slag... ut forsvant bak en haug og ble borte... slik fortsatte slagene frem til ca 450m. Da var Click langt ute på venstre side, jeg plystret, han er på vei inn mot meg og får plutselig overvær av figg på andre siden. Stormer på skrått fremover og får en gående figg. På vei inn til midtlinja, etter påvisning, sier plutselig figg at han hadde glemt jervenduken sin. Velger da, av en eller annen merkelig grunn, å gå bak til der de andre på midtlinja står og venter og sender ut på venstre side igjen.... Melding på gjenstand da og påvisning, Tanken var jo at jeg måtte dekke terrenget, men kom på senere at det hadde vi jo gjort på forrige slag på den siden, når Click var ute på ca 150 meter. Så der gikk det noen minutter og bruk av unødvendige krefter hos Click. Videre fremover ble slagene finere og finere, og når siste figg ble funnet på ca 750-800 meter, var jeg LETTA, men rimelig sikker på at tiden egentlig var ute. Jeg hadde jo sett i sidesynet at dommerne hvisket litt sammen og tenkte at selv om alle var funnet, så røyk vi på tida. Når figg var vel inne på midtlinja, stilte Click seg opp på motsatt side og var veldig klar til å løpe videre ut og finne flere. Fikk da beskjed av dommerne at det var greit og at vi skulle gå litt lenger frem og prate.... Var veldig forberedt på å få beskjed om bedre lykke neste gang, men håpet så klart at de skulle godkjenne :) Fikk noen tips om hva vi SKAL trene på videre (melding, Meldnig og atter MELDING!!!!)  og at jeg må bli litt flinkere til å disponere hund og terreng, samt vindforhold, og endelig kom den veldig kjekke beskjeden: VI HADDE BESTÅTT :)



Det jeg nesten er mest fornøyd med er at, selv om Click løp sikkert 4 ganger så langt som nødvendig på runderinga, virket han ikke sliten i det hele tatt. Jeg har jo hele tiden vært skeptisk og spent på hvor mye den pelsdotten klarer å utføre, og fikk vel en bekreftelse i dag på at det ikke er hunden det står på, men heller fører ;) Dette var på ingen måte den beste runderingen vi har gjort, og det er jeg egentlig glad for. Det er litt bedre at vi består på en dårlig dag, enn at vi har kjempeflaks og akkurat klarer det på en kjempegod dag.


Det ble litt ventetid på oss etter vår runderingsprøve, siden vi var førstemann ut og det var 3 andre ekvipasjer som skulle opp, så da ble det litt kjas og fjas på parkeringsplassen mens vi ventet på de andre. Noen timer senere var det tid for sporene... vi kjørte opp til Bjerkreimssenderen og fikk utdelt sporoppsøk. Click var på fra første meter og søkte fint oppover... så ut til at han slo på et spor ut mot høyre, men når jeg holdt han igjen for å få en bekreftelse fra han, søkte han videre oppover oppsøket. Etter ca 70m slo han tydelig på et spor ut mot høyre og jeg meldte SPOR, fikk da nei fra dommer, snudde Click, og meldte igjen... "God tur" og avgårde for vi. Click virket ikke veldig bestemt og mistet spor innimellom, men lette hele tiden veldig konsentrert så det var bare å følge på. Ble litt skeptisk etter 100 meter, for sporet gikk rett mot parkeringsplassen med alle bilene og jeg kjente jeg ble mer og mer skeptisk til om vi var på riktig spor. Plutselig dro Click mer mot høyre og oppover mot fjellet og bort fra parkeringsplassen, så da tenkte jeg det var bare å følge på. Ikke så lenge etter fant vi første gjenstand, og KNALLBRA avlevering. Videre søk og Click jobbet veldig godt og metodisk. Fant alle gjenstander og pga svært vått terreng, var det mulig å se fotspor innimellom. Der jeg så fotsporene, kunne jeg også se at Click var nedi med nesen, så vil tro han fulgte sporet så og si perfekt. I slutten dro han plutsleig veldig mot høyre og mot veien, men heldigvis er han såpass tydelig å lese at jeg skjønte han hadde mistet sporet. Da var det bare å stå stille og vente til han hadde funnet det igjen.. knappe 30m lenger fremme fant vi slutten og Ritva som satt og tok tiden på oss. 31 minutter og 4 av 4 gjenstander + slutt er jeg KJEMPEFORNØYD med. Lillegutt viser virkelig at han KAN og jeg fikk nok en gang en bekreftelse på at jeg må stole på pelsballen :)

Sporet vårt.... pga tåke fikk vi beskjed av dommerne å ta med GPS når vi gikk. Jeg hadde nok tatt den med uansett :)

Gratulere også til Tone og Emma, som ikke bare besto runderinga og sporet i dag, men som dermed er på tjenestelisten til NRH og virkelig kan bidra til redningstjenesten i tiden fremover. Gratulere også til Herman og Linus som bestod runderinga idag. Neste gang fikser dere sporoppsøket og nailer sporet.

Under følger noen bilder som Kåre og Aud Finbak tok av oss og har vært så snille og dele :) 

 Click fant første figg på første slag, gjelder tydeligvis bare å løpe langt nok ut :) 

 Her også... men her fant vi ingen figuranter da. 

 "jammen Click, du trenger ikke løpe sååå langt ut"

 "Hvor er hunden min??"

 Hundefører er bare glad hunden kommer inn og belønner det :) 

 Klar for sporoppsøk

 Nesen var på fra første steg = superfornøyd fører

Tone er tilbake på tjenestelisten nå, og Click og meg er godt på vei :) Dommer Paul passer på oss :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar