søndag 17. juni 2012

Fremsteg på klossen??

Idag har vi hatt klossetrening på terrassen. Jeg har jo som mål å få en fin utgangsstilling, og da må vi jobbe jobbe jobbe. Der finnes nok lettere måter å gjøre det på (blant annet lokking), men jeg liker egentlig konseptet med shaping. Både at hundens evne til å finne løsninger og tilby adferd blir utfordret, samt at jeg må være våken og hele tiden følge med på hva Click holder på med. Plutselig har han kommet mye lenger enn jeg hadde forventet, og da er det bare å henge på i svingene :-)
Men i alle fall.... idag gikk det overraskende bra med klossen. Han var veldig klar over at det er bakbena han skal flytte på, og han jobbet både godt og lenge. Hadde ikke lyst å ta pauser, bare tilbydde andre ting da :-)

Jeg har klart å shape han ca 20 cm fra låret mitt nå, men ser ut til å ha en liten sperre med å komme helt inntil meg. Da faller han ut, flytter seg så han står rett foran meg, og starter på nytt. I tillegg er han veldig var på feiling og venting. Kommer ikke klikket fort nok, går han av klossen, legger seg eller bjeffer/hyler. Jeg vil ikke ha en hund som frustrasjonsbjeffer i tide og utide, så dette skal jeg ta tak i nå.

Eller er det jeg som har for høye krav/kriterier? Og dermed skaper såpass stor frustrasjon at det kommer lyd? Frustrasjon er jo egentlig bare bra, det er stort sett da løsningene kommer, men der går jo en grense mellom for mye og akkurat nok ;-)

Uansett.... godt fornøyd med Clicks klossemotivasjon i dag :-)

Ellers så trente vi litt på lekavlevering, target i hånden og å ikke røre ballen som Noah leker med :-) Stort sett går det veldig fint, men noen leker er bare sååååååå FRISTENDE :-)

1 kommentar:

  1. Still deg inntil ham på klossen og klikk et par ganger for at han bare står der. Hold hånden med godbiten inntil låret ditt, du får ikke lov å flytte den når du skal belønne en gang. Deretter flytter du deg et skritt og klikker for den minste bevegelse med bakbeina. Mens han spiser flytter du deg en halv gang så du vet han kommer til å flytte bakbeina mye og klikker for det, deretter gjentar du fra punkt en.
    Det bruker å hjelpe :)

    SvarSlett