torsdag 14. juni 2012

3 timer gammel spor

Onsdag hadde vi sommeravslutning med ergo- og fysioavdelingen i Arboreet på Sviland. Før vi parkerte stoppet jeg ved veien og la et ca 250 meter langt spor. Må innrømme at jeg var litt spent på om han ville klare dette, siden det ville bli liggende i ca 3 timer, og som jeg har skrevet tidligere, så har han ikke vært så veldig sporsugen. Men gutten slo veldig bra på sporet, selv om han insisterte på å gå bakspor :-) Jeg ventet han ut, og når han ENDELIG innså at det ikke lønte seg å trekke i den retningen, runderte han rundt og fant sporet i riktig retning. Sporet gikk på både skogsbunn, sti, over nyslått jorde og over en liten grusvei (ca 2-3meter). Over jordet syntes han det var vanskelig, men han jobbet, jobbet, jobbet på......og gav ikke opp. Tydelig at det ble mye lettere å følge sporet når vi kom til litt høyere gress, for da økte han tempoet. Siste 50 meter gikk han sporet klokkerent, men han ser fortsatt ikke helt vitsen med å stoppe med sporslutt. Her må jeg rett og slett ha litt hjelp fra mer erfarne folk, for han lukter på gjenstanden, ser på meg og vil fortsette sporet.
Jeg tror kanskje at jeg har lært han litt feil ting her, siden jeg i begynnelsen (og sikkert de fleste ganger nå også) begynner å juble og rose med en gang han kommer frem til gjenstanden og viser at han har sett den... Mental note til meg selv neste sporøkt: HOLD KJEFT og se hva han gjør da!!!!!!!

2 kommentarer:

  1. Vet ikke hvilken gjenstand du legger i slutten, men den er kanskje ikke kjekk nok? En han vil gå gjennom "ild og vann" for?

    Er han glad i godbit kan du legge en boks med noen ekstra gode i slutten? (noe han ellers ikke får så ofte...)

    Eller kanskje han må "lære" å like leken i slutten, feks ved å bytte den inn med mat el annet GØY!?

    Det er ivertfall ikke første og heller ikke siste hund som har det sånn, i en periode. De fleste får det til etterhvert. Noen hunder er bare veldig opptatt av sporet og vil bare videre, nesten uansett hva som er i slutten. Det er bare å jobbe videre, gjerne utenom sporet også, med å finne den optimale sporslutt :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips Tone. Vi har prøvd litt forskjellige belønninger, og de fleste fungerer supert utenfor sporet. Både ball, kong, pipeleke, mat sv osv løper han etter og søker etter med stor iver i alle sammenhenger, utenom sporet :-) vi fortsetter jakten på den ultimate sporbelønning :-)

      Slett