lørdag 16. juni 2012

Flinkeste, flinke Click

Progresjon, progresjon, progresjon :-) Idag gikk faktisk Click ut på 3 runderingsslag helt uten påvirkning, ingen vind, ingen lyd og intet syn :-)

Vi hadde to økter i Vigreskogen, hvor vi var i den lille skogen.  Vinden kom fra venstre i dag, så det ble eneste påvirkning fra den siden, mens vi begynte med synspåvirkning på høyre side. Litt morsomt å se på Click hvordan han assosierer steder med arbeid eller tur.  Og ikke minst settingen, med folk på midtlinja, han får på seg trekanten og jeg tar på vesten min.

Økt 1:
Tror nok jeg også ble litt høy på treningen i dag, for jeg husker ikke helt antall slag, men tror han fikk 7. Slag 1-3-5-7 løp han ut på med veldig bra intensitet, rett ut og nesten rett på figuranten, bare ved hjelp av vinden. Slag 2 og 4 (høyre side) ble med påvirkning,  mens slag 6 gikk han uten. Tydelig at han ikke var helt sikker på hva som var forventet av han da, for han begynte med trav, men når han "connected the dots" løp han rett ut og, igjen, nesten rett på figuranten. På slag 4 måtte han ha seg en liten runde helt ute på 50 meter for å lokalisere figuranten.

Økt 2:
TROR vi hadde 7 slag her også, eller var det 6 (tenk så mye lettere det hadde vært å vite, hvis jeg hadde husket hvilken side vi begynte på. Tipper vi begynte med venstre/vindsiden) Slag 1-3-5 gikk uten annen påvirkning enn vinden, selv om jeg kanskje tror Click så figuranten på et av de første slagene. Jeg så henne ihvertfall, og han hadde veldig bra fokus rett ut. På denne siden la vi til litt fremdrift på de to siste slagene, noe Click løste veldig fint med å følge sporet til figuranten :-) Er vel ikke det som er mest ønskelig, men vi må bare ta det med i betraktningen i videre trening.
Slag 2-4 tror jeg faktisk gikk uten påvirkning, men med litt leting ute på 50 meter og på det siste slaget fikk han en "hare" (med en gang jeg slapp han og sa "runder", hoppet figuranten frem fra treet ca 30 meter ut og løøøøp fort fort fort videre utover. Click var nok ikke helt på nett når jeg slapp han,for han begynte å trave og snuse i bakken, men jammen fikk han opp farten når han så Herman løpe utover. Var som en hvit pil som føyk gjennom skogen.

Mitt bidrag i dag er en annen historie :-) Mye å jobbe med, blant annet kroppsholdning, båndhåndtering, planlegging av neste slag (litt opp og frem det, men greit å ha det i tankene), og mye mye mer :-) Men det gjør ingenting, for dette er GØY!!!!!!


Alt i alt synes jeg Click gjorde en fabelaktig jobb idag, og jeg er så stolt av min hvite prins, som forøvrig ble veid til 39 kilo idag :-)

1 kommentar:

  1. Gøy å lese om det dere holder på med :), og det virker som dere nyter skogen og alt som finnes i den (figuranter mm :)) Moro når en merker at hundene skjønner at de skal "på jobb" og at de mestrer oppgavene de får bedre og bedre!! En dag uten lek og moro med hund, er en dag uten mening!! Du er flink, Click :), stor slafs fra "lille"bror (36,5 kg) Caoz ;)

    SvarSlett