tirsdag 6. september 2011

Sportrening

På lørdag hadde jeg avtalt med 3 andre å møtes i Arboreet for å trene spor... og bare der burde varselsbjellene ringe... Arboreet i helgen er IKKE den lureste plassen å trene spor. Planen var et ca 500-600meter langt spor med figurant i enden, med 1 times liggetid. Figuranten gikk ut sporet, kom tilbake og det ble lagt ut noen andre spor til de andre hundene. MEN i løpet av timen er jeg sikker på det gikk 20-25 personer opp i/over/langs sporet, og jeg kjente at dette blir aldri bra. Allerede her burde jeg tatt avgjørelsene om å ikke gå sporet, men dum som jeg er så startet vi. Presenterte "smelleren" og Frost satte av gårde.... Fint driv og nesen godt ned i sporet RETT MOT EN MANN SOM SATT OG HADDE PAUSE INNI SKOGEN :-(  Så det er ingen tvil om at Frost kan gå spor, men å faktisk trekke inn lukten fra smelleren og velge riktig spor.... det kan han ikke!!! Det ble derfor lagt ut to enkle spor, det første uten liggetid, og det andre med ca 15 min liggetid. Dette har han ingen problemer med, men vi har en jobb med å fokusere sporet til den aktuelle figuranten. Så det er dette vi skal konsentrere oss om de kommende treningene. Da skal jeg være sikker på hvor sporet går og ha minimum liggetid på 45 min. Deretter skal jeg introdusere kryssende spor med større og større vanskelighetsgrad. Mye å tenke på, men jammen er det gøy også :-)

Noen bilder fra lørdagens økt
 Helt normal adferd i skogen

 Una er klar

 And OF WE GOOOO!!!!!

 Terkel er klar

Og er på sporet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar