lørdag 21. mai 2016

Overnattaspor er visstnok fokuset nå.. ja også noen vinkler da

Glemmer så fort å skrive innlegg, men heldigvis har jeg begynt å føre en veldig enkel treningsbok så jeg har en viss oversikt over hva vi har gjort :)

Vi har blant annet trent litt praktisk på Dale, med søk rundt hybelhusene, både sporoppsøk fra bil og løst med melding.

Vi har også hatt mye fokus på sportrening. Click synes fortsatt det er veldig spennende, faktisk mye mer interessant, med de kryssende sporene, fremfor det sporet han skal følge. I tillegg har vi trent en del på spor med mange vinkler og gjenstander etter vinklene. Ukas arbeid ligger jo og jobber i bakhodet, så vi har også begynt å trene mer på overnattaspor. I første omgang spor som jeg legger på kveldsturen og som vi går på morgenturen. Da går Click løst og vi rusler tilfeldigvis i området hvor sporet er lagt ut. Han slår veldig bra på sporene og plukker alle gjenstandene. Disse sporene har bare vært 10-ca 60 m lange, bare for å bygge selvtilliten hans og sporinteressen. Ingen press av meg som går bak og bare moro :) Det er jo litt rart at dette er noe vi fortsatt må ha fokus på nå som vi nærmer oss A-uka, søksprøvene er bestått og vi er på god vei til å bli godkjente, men Click har aldri vært en suveren sporhund, alt har vi jobbet for og jeg føler der har kommet lite gratis. Nå er nok ikke alt dette Clicks feil, jeg blir fort utålmodig i sporet, spesielt når jeg har lagt det selv, og Click er en myk hund, som fort blir trykket.

Igår møtte jeg Tone og Morten i Melsheia for å legge ut overnattaspor. Jeg la et til meg selv og et til Tone, det samme gjorde Tone, mens Morten gikk ut et langt for seg selv. Idag møtte vi litt tidligere enn vanlig for å unngå altfor mange turgåere i området. Jeg tok først sporet jeg hadde lagt ut og Click hadde ingen problemet med dette. Hadde faktisk høyere tempo enn vanlig og var skråsikker i alle vinkler og plukket 3 av 3 gjenstander og slutt. Da ble det en tydelig overgang til "fremmed" spor, som vi gikk rett etter. Click slo bra på sporet, sporlegger hadde satt seg ned og fiklet på GPS'en før hun gikk det ut, og fulgte det til første gjenstand. Plukket og avleverte bra, søkte videre og brøt veldig tydelig mot venstre. Fulgte han litt, men når han søkte inn på en sti, avbrøt jeg og gikk tilbake til start. Sporlegger hadde avtalt at hun ikke skulle gå på sti, så da visste jeg han var på tur. Ny start og fint søk opp til og forbi der vi fant første gjenstand. Videre i sporet og fant neste gjenstand. Ny fin avlevering og videre søk. Her ble Click veldig lav i holdningen, og viste tydelig at dette mestret han ikke helt. Gikk derfor litt tilbake der det var hengt opp en sløyfe og lot han jobbe på. Mens han lette fikk vi en blodfersk kryssing av turgåere, men de brydde han seg ikke noe om. Videre, over noen stier, fortsatt med lav holdning, men han jobbet på og vi fant neste gjenstand. Litt bedre holdning og videre på sporet, før han mest sannsynlig fikk overvær av slutten, siden tempoet plutselig økte og nesen gikk litt opp. Hadde han hatt normal sporadferd, hadde jeg nok holdt han igjen og ventet til nesen gikk ned, men tatt i betraktning holdningen lot jeg han gå, siden jeg så sluttsløyfa knappe 30 meter foran oss.  Til neste gang skal jeg vente litt lenger mellom to så gamle spor, selv om de ikke er så lange. I tillegg skal jeg legge han ned i fertgropa, og la han virkelig trekke inn figurantlukta :)

Etter noen timers hvile i bilen, gikk vi et nytt spor som bare hadde blitt liggende i under to timer, og jammen hadde han det travelt da. Mye virring og unøyaktighet, men på samme tid korrigerte han seg selv om han gikk på feil side av en liten tue eller tre. Knappe 200meter og tennisball i slutten. Super jobbing, og han brydde seg ikke om at jeg snublet etter bak han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar