onsdag 22. juni 2011

Siste helg på instruktørkurset.... og eksamen !!!

I helgen var det på tide med siste helg av instruktørkurset hos Siddis Hundeskole, og det som alltid følger med siste samlinger er jo eksamen. Her var det både skriftlig hjemmeeksamen, skriftlig totimers eksamen og praktisk prøve. Den skriftlige totimers skal jeg gjennomføre til høsten, og da har jeg forhåpentligvis bestått hele greia. Jeg fikk ihvertfall bestått på den praktiske delen :-)
Første forsøk

Andre forsøk

Jeg begynte med å leke Frost litt opp i intensitet, med et par ganger ut av bilen og rett i lek, og deretter tilbake i bilen. Tenkte da at han var litt giret på å jobbe, men det jeg ikke hadde tenkt på var at han da ikke fikk sett seg rundt og fått en oversikt over hva som ville møte han når vi skulle gjøre kjeden også. Dette viser veldig godt på filmen med første forsøk, der han har veldig lyst bort og hilse på Ki som ligger og ser på.

Fikk tips av Karin og Siri om å ta noen repetisjoner med det siste momentet av kjeden, for å få Frost "på jobb" og ikke la seg affisere så mye av omgivelsene. Da vil han i samme slengen få en oversikt over hva og hvem som er i nærheten, og forhåpentligvis ikke falle så mye ut.
En annen ting jeg må trene mer på er å feile han/stoppe kjeden når han gjør feil eller faller ut. Fremfor at jeg skal hjelpe han å få fokus igjen, skal kjeden avsluttes og han skal tilbake i bilen.

Er så absolutt ikke fornøyd med gjennomføringen av kjeden, siden jeg vet vi kan bedre, men det er lett å si i ettertid :-) Jeg har i løpet av dette kurset blitt flinkere til å trene strukturert og ha en skikkelig plan over hva som skal trenes på og hvordan det skal trenes. I tillegg føler jeg at jeg har fått en bedre og mer grunnleggende forståelse for teorien bak positiv trening. Og det er veldig greit å ha i ryggsekken når ikke alle rundt deg er positivister ;-)
Ki har veldig lyst inn i buret :-)
Sitter igjen med en god følelse etter gjennomført kurs. Har blitt kjent med en fantastisk gjeng som jeg gleder meg til å bli bedre kjent med når vi flytter til Sandnes og ikke minst ha noen å trene sammen med som har samme synspunkter på hundetreningen.


Etter endt eksamen dro hele gjengen til Hundeskogen for å gå tur. Siden Noah også var med var det vanskelig å få med kameraet, men jeg skal få kopi av Angelicas bilder. Jeg fikk en liten forsmak på hennes bilder her

 Her er det fokus ihvertfall

 Ki og Frost

 Når vi kom hjem tuslet Frost opp i sengen sin og sov tungt resten av dagen :-)
Sukkerklumpen

1 kommentar:

  1. Gratulerer med vel gjennomført eksamen! Kjekt å lese :)) Vi gleder oss til å se mer til dere!

    SvarSlett