tirsdag 11. oktober 2011

Gjenstandsmarkering

Skjønner meg ikke helt på Frost for tiden. Den ene dagen støvsuger han sporet og neste gang vi går spor, er det som om han går i sin egen verden. Han begynner med nesen nedi, men etter 2 meter er det opp med nesen, være i luften og gå søndagstur. Og da skjønner jeg ingenting... Opplegget for sporet er nøyaktig likt, vi har samme rutine og det er jeg som har lagt sporene også. Den som kunne tatt seg en tur inn i hodet hans og sjekket hva som foregår.....
De to siste dagene har jeg begynt å trene inn gjenstandsmarkering (vet ikke hva det heter på bruksspråket) og har valgt en snusboks som gjenstand. Der kan jeg "gjemme" godbitene, uten at han får tak i de :-) Første økt begynte vi med at han lå i dekk, jeg la boksen mellom frembena og klikket hver gang han touchet boksen. Kastet godbiten litt bort innimellom, tok opp snusboksen og fikk han ned i dekk igjen. Etter noen ganger med belønning for dette, lot jeg snusboksen bli liggende på gulvet og belønnet med godbiten i boksen når han la seg ned med boksen mellom bena. Bommet han, ble det "feil", jeg tok boksen og gikk tilbake et steg (belønning for touching i dekk). Prøvde en gang til med å la boksen bli liggende og jammen skjønte gutten tegningen. Nå sklir han ned i dekk i fart, med boksen mellom frembena hver gang :-)  Kjempemoro å se så stor fremgang på 3økter à 4 minutter :-)

Gjenstandsmarkeringen skal jeg bruke i sporet, siden han ikke har interesse av å leke med lekene jeg legger ut. Da tenker jeg å belønne med godbiter ved markeringen, og deretter sette han videre på sporet. Dette kan også brukes til markering av pinner i NBF-spor,om jeg skulle finne på å gå konkurranser en eller annen gang :-)

1 kommentar: