mandag 24. oktober 2011

Triks, lydighet, spor og utagering

Her går dagene så fort så jeg glemmer helt å blogge :-)
Siden sist har vi trent litt lydighet, vært figurant på problemhundtrening, trent litt triks, fortsatt på gjenstandsmarkeringen og trent ID-spor :-) ID-sportreningen i helga var KJEMPEGØY og Frost var skikkelig giret. Første økt hadde vi sosialiseringsring der alle fikk utdelt hver sin leke. Frost har vært veldig ustabil i det siste, både i forhold til nye mennesker og laber på lekingen, men idag gikk han rett i og var skikkelig gira på leken. Skulle ønske jeg hadde sosialiseringsringen på film, både pga Frost sin intensitet, men også pga måten ALLE figurantene lokket til seg Frost når den aktive figgen ble passiv. Se for dere 7-8 stk som står i en stor sirkel, med synkron knesvikt og høye rop :-) MORO!!!!

Hadde bestemt meg for korte spor denne gangen, for å få opp intensiteten og erfaringen av mange figurantfunn.  Første del av sporet gikk i mold/jord, og jeg hadde litt problemer med å se akkurat hvor figuranten hadde gått, men Frost hadde ikke det. Han kjørte nesen ned og jobbet kjempebra. Det samme gjorde han på det andre sporet, der han fikk se figuranten gå ut. Her fikk jeg bare beskjed om hvor figuranten stoppet, men ville ikke vite hvor hun hadde gått. Jeg må lære meg å lese Frost når han er på og av sporet, ikke bare følge merkebåndene. Etterhvert skal jeg ta med gjenstandsmarkeringen ut i sporet, hvor jeg vil han skal dekkmarkere evt ting som figuranten har mistet på veien.

Ellers så er ikke Frost trygg i eget hjem:-(  Helt siden vi flyttet inn har det gått arbeidere inn og ut av huset, og dette har ikke vært greit for Frost. Han har desverre begynt å utagere mot menn igjen, spesielt om de kommer inn i huset eller vi møter de i mørket. Han har skremt livet av både rørleggeren og kjøkkenmontøren med sin dype bjeffing, så nå trener vi HVER gang der kommer folk på besøk. Dette er vel det eneste negative med kastreringen jeg kan komme på , siden jeg tror at siden testosteronproduksjonen er "nedlagt" blir alt det han skulle sjekke før, bare skummelt nå :-(
Menn har jo alltid vært "livsfarlige", men det har eskalert etter at vi flyttet og som sagt har hatt mange fremmede arbeidere inne. Stakkars Frostegutten som ikke har hatt det så greit, men jeg ser et lyspunkt heldigvis. De siste besøkene har han ikke bjeffet på, men det har også vært mens vi har trent kindereggmetoden til Arne Aarrestad. Da har han vært i bånd inne, så han ikke har hatt anledning til å løpe bort til besøket.  Det har han heller ikke prøvd på da, siden kastreringen også har gjort han veldig sulten, hele tiden. Vi får besøk av Arne neste uke, så håper han har noen kloke ord å komme med.

Rart at jeg ikke har skrevet om dette før... eller er det egentlig det? Føler at med en gang folk snakker om utagering og utfall, ja da skal hunden avlives fordi den er farlig. Og jeg skjønner at folk blir redd, sint og skremt når en såpass stor hund kommer bjeffende mot de, men det de ikke vet er at den store hunden er reddere dem enn de er den. Og de aller fleste hundeeiere tar sine forhåndsregler med slike hunder, men det fordrer at andre mennesker følger de beskjeder som blir gitt. Sier jeg at "Nei, du får ikke hilse på hunden min" eller "nei, han skal ikke hilse på andre hunder i bånd" så skal han ikke det. Da kommer du ikke nærmere, men hendene strukket ut mot Frost sitt hode. Eller stirrer på han og snakker til han når han rygger bakover, bjeffer eller knurrer!!!!!


Bare litt oppgulp fra en del av frustrasjonene med å ha hund :-) Men selv med de utfordringer som Frost har elsker jeg den hunden så sinnsykt høyt. Han har lært meg MYYYYE om hundehold og hundetrening, feil jeg har gjort, ting jeg har gjort HELT RIKTIG, medmenneskelighet (jepp FROST har lært meg det) og det å senke skuldrene litt og bare nyte dagen. Tenk at gutten bare er 2,5 årog har rukket alt det, og tenk så mye mer han kan lære meg i årene fremover :-)

1 kommentar:

  1. Jeg har stor tro på Frost, nå har vi noe av det samme i våre hunder og dette er adferd som setter i gang sterke følelser. Det har vært blod, svette, tårer og tenners gnissel i heimen her også, men det vet du :P
    Jeg tror det er viktig at frost får bygge opp selvtilliten i forhold til folk, spesielt menn. Få menn til å være figuranter, finn kjekke menn som vil passe ham litt og ha det gøy med ham også mens du ikke er til stede. du kan sikkert få låne både Kurt og mannen til Renate er også flink med hund :)Jeg gleder meg til å høre hva Arne har å si.Vi har jo hatt ham på besøk, men kansje du får frem noe annet med Frost :) Dette kommer til å gå bra! :)

    SvarSlett