torsdag 12. april 2012

Sportrening på Dale

Onsdag hadde jeg bestemt meg for å trene spor med Click, og siden vi var flere på trening, ville jeg ha figurant i enden. Før det første sporet lekte Ritva litt med Click, og fikk jammen et lite knurr fra han også :-)  Deretter fikk han se henne løpe ut, før jeg dra han i skjul, så han ikke skulle se hvor hun la seg ned. Da kom det noen frustrasjonsbjeff og det var veldig tydelig at dette ville han. Siden han bare har trent rundering og overvær i det siste, og aldri spor med figurant i enden, så var jeg litt spent på om han ville koble nesen på. Han gjorde noen kraftige byks fremover, men når han ikke kom noen vei, var det ned med nesen og avgårde. Han hadde ingen problemer med å følge sporet og gikk rett på Ritva, der han gikk i full lek igjen. Neste spor fikk han ikke se henne gå ut i det hele tatt, men han skjønte at det var noe på gang :-) Underveis ble han litt forstyrret av noe han fikk overvær av opp mot turstien, men jeg ventet han ut, og da gikk han sporet veldig bra etterpå. Spor 3 gikk også veldig bra, selv om dette gikk på en av stiene inne i skogen, og rundt en av de kjempestore kampesteinene.

spor 1 - ca 25m
spor 2 - ca 100m
spor 3 - ca 70m
(pause)

spor 4 - ca 40m
spor 5 - ca 150m

Over stokk og stein, og det hadde ikke vært så lett å se akkurat hvor Ritva gikk, men Click hadde ingen problemer med å finne henne. Han måtte bare stoppe og snuse på et spennende tre først.

Det siste sporet gikk hovedsakelig på gress, men ble avsluttet på barnålsbunn. Han hadde litt problemer med å følge sporet på et område på marken, og tok et par runder, men deretter var det rett inn på skogsbunnen. Litt morsomt å se haleføringen når han var sikker på at Ritva lå bak neste stein, plutselig var det full fart på halen, ørene bak og virkelig drag i lina. Overraskelsen ble dermed stor når hun ikke lå der, men da var det bare å skru på nesen igjen, og finne henne bak neste stein.  Ritva sa etterpå at hun hadde lagt seg bak den første steinen, men pga vinden hadde hun endret posisjon. Jeg synes det er veldig fascinerende at jeg allerede nå kan lese så tydelig på kroppsspråket hans når han er på og av sporet, gleder med til fortsettelsen.

På alle sporene var det litt vingling, men jeg tror nok det kom av at sporene var blodferske og dermed mye fert i lufta. Neste gang blir det nok litt liggetid på sporene.

1 kommentar:

  1. Hei,
    Hvor gammel var Click da dere begynte å trene spor? Dette er noe vi har lyst å gjøre med jenta vår når hun er gammel nok. :)

    SvarSlett