torsdag 23. august 2012

Onsdagstrening

Onsdag var det klart for NRH-trening igjen, på Sviland (eller egentlig Espeland, noe som ble diskutert høyt og tydelig på Dyranutsamlingen) :-)

Tone gikk ut et spor for meg, jeg gikk ut for Beate og Beate gikk ut et for Tone...alle mann i arbeid :-)

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor langt mitt ble, men ba om et på 300-400meter, så tipper det ble det da :-) Mange vinkler og retningsendringer, 3 gjenstander i sporet, og penal med mat i slutten.Liggetid ca 1 time. Som vanlig så gikk vi ca 90grader på sporet, Click slo på det med en gang :) OG gikk riktig vei. Kunne ikke se at han sjekket baksporet, men fulgte på siden han gikk riktig. Første gjenstand stoppet han litt ved før han gikk litt videre, holdt han da igjen, og sa at han skulle ta den. Plukket da opp og kom mot meg, men slapp etter et steg eller to. De to neste gjenstandene plukket han opp på egen hånd og snudde seg mot meg for han slapp. Han hadde et veldig bra tempo, ingen problem for meg å følge på, men om jeg holdt igjen, presset han seg fremover om han var på sporet.

CLick er VELDIG lett å lese om han er på sporet eller ei, både med haleføringen, hodet og ikke minst draget i linen. Og det som var morsomt å se var hvordan halen endret seg når han nærmet seg en gjenstand, da ble den høyere og høyere, og mer og mer logring, helt til han fant den og da gikk halen rundt :-) Og morsomt å se utviklingen fra den første gjenstanden til de to neste også.

Det vi skal trene mer på er gjenstandsinteressen, apport og ulike utfordringer i sporet. Fikk tips om å bruke litt tid i sporet når han finner gjenstanden, på å trene litt apport, lage det litt gøy med gjenstanden, så han blir enda mer sugen på de, ikke bare på å finne slutten.
Jeg har vært inne på tanken om å trene inn dekkmarkering i sporet, men det MÅ jeg nesten bestemme meg for nå. Fordelen med dekkmarkering er jo at da vet du hvor sporet er, og du vet hvor du kom fra og har mulighet for å koble av linen, eller stille meg på riktig plass ved belønning. Hunden skal jo selvsagt finne igjen sporet på egenhånd, men de trenger ikke bruke mer krefter enn nødvendig på slike ting. Hmmmmm..... litt å fundere på ihvertfall...  Og vil det da ødelegge litt ifht markering av gjenstander i feltsøket? For der vil jeg ha apport, ikke dekkmarkering.... Noen tanker hvem som helst??

2 kommentarer:

  1. Du kan godt ha dekkmarkering i sporet selv om du ikke har det andre steder. Men du må selvfølgelig trene apport utenom da. Mener dette er ganske vanlig i en del bruksmiljø. Hunden lærer fort å skille på når den går spor og når den skal gå feltsøk. (Bruk forskjellig utgangsstilling så hjelper du hunden til å skjønne hva den skal slik at dere begge lykkes :)

    SvarSlett
  2. Hvis ikke hunden har problem med apportering, eller du skal bruke hunden til "politioppgaver" (finne kniver oa farlig), så kan du vel like godt ha apportering? Min erfaring er at hundene alltid finner sporet igjen etter apporteringen av gjenstanden, ivertfall hvis de er sånn passe sporsugne...

    Tror det krever ganske mye ekstra arbeid å lære inn dekkmarkering og at man må repetere rimelig ofte for å holde adferden vedlike. Spesielt når du bruker apportering ellers. Men, du vet, jeg er jo preget av å ha hatt 3 apportgale flatter :-))
    Jeg synes også det er en fordel når man sporer i mørket, at hunden kommer tilbake med gjenstanden. Hvis man ikke ser den, enten pga mørket eller tett terreng, ser man ikke at hunden ligger. Man må bevege seg. Noen ganger når sporlina blir slakk er hunden på leit etter sporet i en vinkel el lign, eller jobber med fert av gjenstand.Og da vil jeg helst at hun jobber uforstyrret og ikke at jeg må framover for å se om hun har dekkmarkert. Sikkert greit hvis man sporer på flatt gressplen... men det gjør vi sjelden :-))

    Men du får nok til dette også, hvis du velger å bruke dekkmarkering. Og er enig i at det valget må du ta NU! For han tok faktisk opp 2 av gjenstandene på onsdag, og skal du ha dekkmarkering bør han ikke få gjøre det. Da må du trene spor uten gjenstander - med figurant i slutten (han må også dekkmarkere på slutten!) Og så trene masse på dekkmarkering utenfor sporet!

    Her er en film om innlæring av dekkmarkering:
    http://www.canis.no/film.php?filmid=64

    SvarSlett