torsdag 14. oktober 2010

Høsten er her...

Tirsdag ble en skikkelig utedag for både meg og Frost... etter padleturen ventet vi til Geir kom hjem, før vi pakket i bilen igjen og dro opp til Hetlandsskogen. Tok med oss pølser og vedkubber og fikk en skikkelig deilig avslutning på dagen sammen med svigers :-)

 Hadde en plan med dette bildet men ble ikke helt slik jeg tenkte det :-)

Bålbrenning og kaffekos

Onsdag var det avgårde til Fotland for å ha mer lydighet- og konkurransetrening. Frost har virkelig våknet den siste tiden og er skikkelig intens når han trener. Kjempebra fokus og arbeidslyst, men jeg må bli flinkere å avslutte mens han er på topp.
Eneste som ikke gikk bra denne dagen var innkallingen... skjønner ikke helt hva som skjedde der. Han hadde fint fokus på meg når jeg gikk fra han og snudde meg, ventet litt før jeg kalte inn (fortsatt med godt fokus), han begynner å løpe rett mot meg og plutselig 90 grader til venstre. Som om noen hadde skrudd på en bryter. Skulle gjerne visst hva som skjer i det lille hodet hans avogtil. Da løp han bort til en av de andre hundene , luktet litt før jeg blåste innkallingssignalet og han kom stormende.

Og det er her jeg blir så SINNSYKT usikker på hva jeg skal gjøre. I praksis har han jo fått dobbel belønning, siden han "fikk lov" å selvbelønne med å lukte på en annen hund, deretter full fest når han kom til meg. Fikk beskjed med instruktør at han hadde gått bort og hentet/nappet litt i hunden (alt etter hvor stor konsekvens hunden trengte for å våkne opp) og deretter tatt han med tilbake til start og gjort øvelsen på nytt. MEN.. jeg har slitt slik med innkallingen på gutten at jeg er redd det setter oss laaaangt tilbake i treningen om jeg bruker den konsekvensen. Skal ærlig innrømme at det er fristende, men aner ikke....

Om noen av dere som leser her har triks og tips til hvordan jeg gjør denne brannslukkingen setter jeg pris på råd. At jeg må senke kravene og legge opp til mestring, det vet jeg ;-) Trener vanligvis med langline på, av den enkle grunn at jeg ikke stoler på han, og da kommer han stormende hver gang.

2 kommentarer:

  1. Føler du at Frost vet når han har langline på? Det gjør ivertfall Hera :P

    Hva med å ha en medhjelper når du trener dette momentet. Som står "vakt" uten at Frost vet om det, som sørger for at han kommer inn på rett "spor " igjen? Var bare en tanke. Aner ikke om det er en god eller dårlig ide. Vil følge med på tips her for jeg kan nok regne med at dette er noe som dyret mitt også kan finne på ja.....

    Kjekt å høre at Frost har fokuset for tiden : ) Det er gøy å trene da!

    SvarSlett
  2. Frost vet ABSOLUTT når han har på langlina :-) Jeg aner faktisk ikke hva jeg skal gjøre med dette, men ser ut til at det er bare noen spesielle hunder/raser han absolutt skal bort til/reagerer på. Flat er en av de "utvalgte" rasene. Vi får bare fortsette treningen, og se hvordan det går. Men til dere andre som leser innom her... kom gjerne med tips og triks ;-) All hjelp mottas med takk

    SvarSlett