søndag 16. januar 2011

Sliiiiiiten...

.....etter en kjempekjekk og virkelig inspirerende kurshelg (instruktørkurs) med Siddis Hundeskole. Mye å lære, absorbere og trene videre på :-)
Hovedfokus for min del til neste samling blir å trene kontakt, lineføring og target med Frost i maaaaaange ulike miljøer --> GENERALISERING
Det var tydelig at Frost var veldig berørt av å trene i et nedlagt grisefjøs og med nye hunder. Ble altfor mye lukting i bakken og kikking på de andre hundene, og lite selvstendig kontaktsøking mot meg.
Dette bedret seg litt på søndag og han var litt mer villig til å jobbe med meg da, men han er fortsatt lite utholdende mentalt. Ble så klart mye jobb på han i nytt miljø, og tatt i betraktning dette synes jeg han gjorde det veldig bra.

Der er en ting jeg har tenkt litt på... når vi har trent litt sammen, spesielt i nye miljøer, og Frost har fått utfordrende oppgaver som gjør han litt sliten, er han rask bort til vannskålen for å drikke. Dette gjør han mer og mer utover treningen, uavhengig av om han blir belønnet med godbit eller leke. Med godbit kan jeg skjønne han blir tørst, men lurer på om han bruker det som et tegn til meg om at han er sliten nå og ønsker å avslutte treningen?? Prøve da å ha to-tre gode repetisjoner, før han får belønning i form av vannskålen og deretter pause.

Det vi har jobbet med i helgen er belønningsteknikk, fri-ved-fot, burlek, target og shaping. Kjempegøy å se når Frost får en AHA-opplevelse, i dag var det med burleken. Når han endelig skjønte at belønningen kom når han holdt seg i buret var han relativt ivrig på å gå inn når jeg ventet på frivillig adferd, og det var fort gjort å sette kommando på adferden :-)

Mye moro å trene på til neste samling i begynnelsen av mars :-)

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for hyggelig hilsen på bloggen min! Sengen har jeg kjøpt hos Mortil3.no, men du får den også hos sprell.no.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Drikkingen: Legg merke til om han peser.. for når de peser, blir de tørste.

    Og så vil jeg vise deg at det går fiiiint an å glemme seg ut av og til.. Sjekk videoen av Ayla som går over vippa.. helt på slutten der.. ;-)

    SvarSlett