mandag 14. mars 2011

Shapingens kunst

..som jeg har skrevet i tidligere innlegg har vi fått lekse til neste samling, hvor vi skal trene inn 3 triks... et ved hjelp av target og to ved ren shaping. Greit nok det... blir en del utfordringer, men har i det minste funnet ut hva de ulike triksene skal være. To av de SKAL vi få til med en del trening, men det siste er det vanskeligste og SÅKLART har jeg valgt å bruke shaping på dette. Kunne gjort det lettere for meg selv med å bruke target, men hvor moro blir det om vi ikke har utfordringer?? ;-)

I jakten på dette trikset har jeg klart å shape frem kjappe dekker, sitter, sitt-opp og RUNDSLEIKING av ansiktet mitt. Men ingenting jeg kan bruke til neste steg (føler jeg selv da). Trikset skal jo til slutt ende med at Frost hinker på ene framfoten, så jeg er veldig spent på hvor langt vi kommer. Har så sinnsykt lyst å jukse litt, men kan jo ikke det heller :-) Hadde jo vært så greit om Frost hadde krafset med foten når han ble frustrert, men den gang ei... Eneste gangene han løfter foten er når han har fått båndet sitt mellom frembena, da er han veldig kjapp med å løfte opp, men kan jo ikke bruke det heller...eller?????

Litt morsomt å se hvordan han prøver ut de nye tingene han lærer etterhvert når vi trener. Tilbyr mer og mer alternativ adferd og det gir meg utrolig motivasjon for videre trening. Ikke minst når jeg ser at Frost blir gira og veldig aktiv når han skjønner at vi skal sette i gang med trening :-) Vi har fortsatt mye å trene på, men dette blir bra ;-)

2 kommentarer:

  1. Dette høres gøy ut :)

    SvarSlett
  2. hørtes morsomt ut, bortsett fra trynesleiking...syns på ein måte at hundene kan holda tunga fra seg sjøl med tanke på kor den he vært.....

    SvarSlett