torsdag 29. mars 2012

Problemhundtrening, spor, båttur og overvær

Jammen så overskriften ut som en munnfull, men det er bare 3dagers hundeinnhold :-) Det er når jeg ser det oppramset slik, jeg forstår (litt bedre) hva Geir mener med at det av og til blir litt mye hundetrening :-) Men det er jo så gøy, og jeg må bare benytte tiden nå frem til jeg skal tilbake i arbeid. I går hadde jeg gått et år hjemme, og jeg kan virkelig ikke skjønne at det har gått nesten et helt år siden verdens skjønneste Noah kom inn i livet vårt.  Jeg begynner i jobb 1.mai, og det blir nok en helt annen hverdag da ja, men skal bli godt å få i gang hodet igjen ;-)

Mandag hadde jeg egentlig avtalt å trene spor, men plutselig tikket det inn en melding på mobilen fra Arne "Husk problemhundtrening i kveld"
Det hadde forsvunnet fra mitt hode, så det er bra sjefen har oversikten :-)

Vi hadde en kjempefin økt på problemhundtreningen, Click brydde seg minimalt om de andre hundene, og selv om noen boffet litt og gav beskjed om at dette ikke var kult, så hadde Click stålkontroll på hvor jeg var og beveget meg til en hver tid. Kjempestolt av lillegutt. Vi har begynt å trene litt på dekk, og jeg har faktisk klart å "fange" flat dekk, så da benyttet vi anledningen til å trene på dette med forstyrrelser   :-)
Etterpå hadde en gjeng fra Siddis avtalt å trene litt diverse, så da ble jeg med der og la ut 4 småsmå spor. Click går veldig bra og konsentrert, men det er tydeligvis tennisball som er toppen av lykke som sluttgjenstand. Han fulgte sporene relativt bra, men han var nok litt sliten etter problemhundtreningen, så han gikk over noen godbiter og deretter snudde for å få med alle. Jeg må nok legge en god plan fremover ifht sportreningen.


Tirsdag var vi så heldige å få bli med Hilde og Twist på båttur. Jeg prøvde så godt jeg bare kunne å bare ta med noen få bilder, men på en så deilig tur, så er det vanskelig å velge ut. Så da blir det heller et eget blogginnlegg :-)

Onsdag var det tid for ny NRH-trening, og denne gangen i Skjævelandsskogen. ENDELIG kom det litt vind, så planen var lange overvær. Tre figuranter la seg ut, så Click fikk ca 200m lange overvær. Alle tre løste han veldig bra, selv om han måtte jobbe en del på de to siste slagene. Litt virvlende vind kombinert med uerfaren hund, gir litt ekstra å jobbe med, men han løste oppgavene selvstendig. Og det var tydelig at han har lært de siste gangene vi har trent overvær, for med en gang han fikk lukten av figuranten i nesen, var det rett ut :-)
Vi fikk tid til et siste overvær for det bar hjem for kvelden, og da gikk Ritva og la seg i fuglekikkerhytta. Her måtte Click jobbe en del, men også her jobbet han selvstendig og målbevisst. Han var helt sikker på at der var noen i området, men han klarte ikke helt å lokalisere figuranten. Det ble mye springing under hytta, frem og tilbake, men endelig skjønte han at han kunne gå opp trappene og der lå jammen Ritva og ventet på han.
Det vi må trene mer på fremover er lek ute hos figurantene, for det er noe han ikke er så sinnsykt gira på. Da vil han heller opp på figuranten og hilsekose ;-) Han leker godt sammen med meg, litt mykt bitt, men det skal vi trene mer på når han er ferdig med tannfellingen.

Torsdag har vært en roooolig dag, der vi har funnet ut at vi må trene mer på å være alene hjemme. Han er rolig i ca 1 time, men deretter synes han det er på tide vi kommer hjem :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar