lørdag 11. desember 2010

"Prosjekt SUPER-KUL" og det første KNURR!!!!!!!!

I går hadde vi første leksjon i prosjekt SUPER-KUL. I forrige innlegg kan dere lese mer om hva dette innebærer. Christin Pedersen driver "Dyr som Hobby" her i Egersund og vi møttes i Lunhulen på Hellvik. Vi snakket litt sammen og jeg fortalt litt om Frost sin bakgrunn, hva vi har trent på og hva som har vært utfordringen. Slapp han ut av bilen og lot han snuse litt, ta kontakt med Christin på eget initiativ og rett og slett tusle litt rundt. Etter litt mer prat, ville Christin se oss leke litt sammen, så fant da frem de blå kongene (Cool Kong) og begynte.  
Frost var med på leken med en gang, og fikk virkelig tatt i, vant kongen og løp avgårde, men jeg lette frem den andre og lokket han til meg. Gikk egentlig veldig bra og Frost var skikkelig giret, men fikk noen tips jeg må huske på når vi har dralek:
  • dra fra side til side, IKKE opp og ned (det skader nakken hans)
  • IKKE være borti Frost i det hele tatt mens vi leker, dette oppleves veldig provoserende for Frost og han klarer ikke konsentrere seg fullt og helt om leken, men må også passe på hvor jeg har hendene mine
  • tilby Frost et bedre bitt når jeg ser at han bare holder med fremre del av munnen
  • gi litt ut på linen og bli med (på en overbevisende måte) når Frost drar bakover, la han vinne når han rykker godt til og være kjapp med å finne frem den andre kongen for å lokke han til meg igjen.
  • Skryte MYE av Frost med stemmen når han drar mot seg og virkelig vil vinne kongen
  • Ikke tilby/påtvinge leken til Frost, han skal jobbe for den og om han ikke jobber godt nok forsvinner den.
  • ALLTID avslutte når han er skikkelig giret... bli med bakover, gi litt ut på linen og når jeg kjenner at han slapper av i bittet--> rykke kongen ut av munnen og gjemme den mens jeg fører Frost tilbake til bilen. Meningen med dette er jo å huske at jeg hadde den kule leken, og at han dermed er fokusert på meg og hva jeg kan tilby neste gang jeg tar han ut av bilen.

Ellers så er planen fremover:
  • ha lekeøkter hver dag de neste 3 ukene, en gang om dagen den første uken og to ganger de to påfølgende ukene
  • filme neste økt og en økt om 3 uker, for å sammenligne hvordan både jeg og Frost leker, hva jeg må bli flinkere på og hva som trigger Frost mest og minst.
  • ikke fokusere så mye på lydigheten, bare ha det moro sammen og belønne når han kommer tilbake til meg på tur
Å bygge opp leken og gjenstandsinteressen er første steg på veien mot en god innkalling, for som Chistin sa: Jeg må betinge at det er inne hos meg det morsomme skjer og at han dermed ønsker å oppsøke meg for å bli med på leken.

Hadde første egentrening i dag, hvor jeg tok med Frost i bilen, fant en tom parkeringsplass og lekte.  Han var litt vanskelig å få opp i lek i dag, tok ikke skikkelig tak i linen/kongen og JEG måtte jobbe en del for å dra han opp. Men han kom seg etterhvert, såpass bra at han kom med det første knurret under lek :-). Lot han vinne noen ganger, før jeg rykket kongen til meg og satte han i bilen. Hadde tre omganger med denne typen leking og siste omgang varte nesten litt for lenge, men jeg ville ikke avslutte med at han var daff, så han fikk vinne kongen 2-3 ganger og var skikkelig med når jeg avsluttet. Relativt fornøyd med denne økten, spesielt at jeg faktisk fikk han opp i skikkelig lek når han egentlig var litt sliten og vi avsluttet hele greia når han var skikkelig giret. Siden himmelen virkelig hadde åpnet seg i dag, var det ikke mulig å filme det, men håper å få gjort det i morgen.

3 kommentarer:

  1. Dette høres bra ut. Knurring er gøy :))

    SvarSlett
  2. Hei Cecilie.
    Det med at du ikke måtte røre/ta på Frost under leken fordi det opplevdes provoserende:
    Var det rådet spesielt for Frost, eller forsto du at det gjaldt alle vofser? For Misty virker det faktisk som det girer henne ekstra opp, særlig om jeg når helt bak på ryggen. Under haka ser også ut til å være populært.

    Synes det hørtes farlig ut å skulle røske kongen ut av munnen... Pass på tennene!

    Ellers så synes jeg det høres ut som et bra opplegg, godt du har funnet hjelp med dette!

    Jens

    SvarSlett
  3. Kristin:Knurring er kjempegøy !!!

    Jens: Slik jeg forstod det så er det en stor provokasjon på alle hunder, men de har ulik grad av hvordan de takler dette. For Frost sin del, vil jeg gjerne trene opp gjenstandsinteressen og da la han finne ut at kongen/leken er überkul, og deretter legge mer og mer press på han etterhvert. Da blir han også mer og mer oppsatt på å beholde leken, og det er den som blir belønningen, fremfor å bli distrahert av at jeg skal ta på han. MEN... han har i utgangspunktet aldri likt kos og fysisk lek, så for andre hunder som er mer bekvem med fysisk kontakt er det nok en annen form for trigger.

    Ang å røske ut av munnen; jeg passer på når jeg kjenner bittet hans er avslappet/slappere og da er det bare et lite raskt rykk som gjør at den forsvinner mellom tennene. Litt som når vi er uoppmerksom mens vi holder båndet og hunden hopper fremover, da er det fort gjort at båndet forsvinner gjennom hånden og hunden er løs ;-)

    SvarSlett